Knihy o čaji
V čaji som našiel záľubu pred pár rokmi no k „láske“ ku knihám ma viedli od mala. Asi aj preto som si kúpil svoju prvú knižku (knihu, a poriadne drahú) o čaji hádam ešte skôr ako som ochutnal aspoň malú časť zo všetkých druhov našich obľúbených „lepších čajov“. Odvtedy sa mi zbieročka trošku rozrástla a dnes už obsahuje väčšinu toho čo je dostať na našom trhu.
Inak nie som vôbec zástanca papierových kníh, a je mi takmer jedno, z akého nosného média čítam text. Napriek tomu mám pocit, že čajovej téme svedčí papier a tvrdá väzba... alebo aspoň uzavretosť publikácie, konkrétne autorstvo, nutná typografická úprava atd., inak to nemá hlavu ani pätu a pri tradičnom informačnom zmätení, chaose, názorových rozdieloch, stratách významu v preklade, ktoré sú už s čajom nerozlučne späté, vzniká absolútny bordel.
Je na autorovi (autoroch, prekladateľoch a vydavateľoch) ako sa s tým vysporiadať.
Moje komentáre neberte prosím vôbec ako recenziu alebo odborný názor, skôr sú to osobné postrehy a poznámky...
Čaje a bylinky (Jill Norman, DK, 1989/1992)
Je libo mandlový alebo rumový čaj? Nebodaj mangový? :-)
Piju čaj (Ludvík Kundera, Atlantis, 2003)
Milý pokec, povídaní o čaji v pravom zmysle slova... (nepliesť s podobne nazvanou publikáciou). Perfektná antológia básní, článočkov, textíkov, výrokov a ilustrácií.
Všechny čaje Číny (Kit Chow a Ione Kramer, Amana DharmaGaia, 1990/1998)
Stojí za prečítanie ale skôr ako story, nereflektuje príliš realitu a normálny trh, možno z dôvodu staršieho dáta. Titul by sa dal parafrázovať ako Novodobé aj staré povesti a báje okolo čínskych čajov. Hodnotné dodatky ako abecedný zoznam, solárne obdobia, kantonské názvy, rozdelenie čajov do provincií...
Milec Čaje (Jiří Šimsa, Spolek milcú čaje a DharmaGaia, 2009)
Ľahký až popovo písaný a veľmi čítavý kratučký cestopis s neuveriteľne kolísajúcou kvalitou textu a hlavne informačnou hodnotou. Napriek tomu obsahuje aj informácie ktoré sa inde nedočítate (môj obľúbený čaj-démon). Niektoré fotografie veľmi pekné , niektoré horšie, niektoré gýčové... hlavne tie natlačené na obálku.
Nad šálkem plným vuně (Zdeňek Žáček, 2., Merkur, 1981)
Káva, kakao a – čaj. 6 farebných fotiek. Gruzia, sláva Klub a Pigi čaju, Ruský punč (vodka!). Receptár. Čajový slovník a letopočty! Bejvavalo... B-)
Náklad 15000.
Tea Classified (Jane Pettigrew a Bruce Richardson, The National Trust, 2008 (2005))
Britský pohľad na vec. Pekná aj keď „prázdna“ úprava encyklopedickej časti, ktorá je napriek svojmu rozsahu pomerne obmedzená čo sa týka pestrosti druhov aj rozsahu a informačnej hodnoty popisov. Perfektné fotografie (nálev, suchý aj mokrý list), ktorých rozmiestnenie a priradenie k textom ale niekto poriadne zbabral. Vhodné je si porovnať úpravu s dielom pána Valtera.
Vše o čai pro čajomily (6., Karel Valter, Granit, 2010 (2000))
Cenné a jedinečné informácie o postupoch výroby, prípravy a hodnotenia. Výborná encyklopedická časť. Hlavne ak máte radi čierne čaje a tmavé oolongy tak ste na správnej adrese. Niektoré úseky textu sú napriek tomu mierne mimo. Oproti vydaniu, ktoré som mal s knižnice (asi 2. alebo 3.) veľmi stúpla kvalita a početnosť ilustrujúcich fotografií no text bol nahustený do krajnosti na úkor čitateľnosti a prehľadnosti údajov. Mierny problém s názvami čajov (guláš v transkripcii a tzv. „obchodné názvy“).
Čaj (Viola von Wachendorf, Slovart, 2007)
Tenučká popová knižka pre masy, no napriek tomu jedna z tých lepších. Pekné fotky.
Nebezpečné chute – Příběh koření (Andrew Dalby, Levné knihy, 2008 – 2004 (2000))
Úplne off-topic, s čajom nesúvisí, uvádzam len na ilustráciu ako zle môže byť napísaná (preložená?) knižka teoreticky štílovo podobná Príběhu čaje keď ju napíše niekto kto asi téme rozumie a má ju rád, no absolútne nevie písať (prekladat?).
Příběh čaje (Soňa, Zdeňek a Michal Thomovi, Argo, 2002)
Klasika, štandart, základ, neprekonané (neprekonatelné). Naozaj Príbeh ako má byt. Dobrá ale malá encyklopedická časť, nie úplne vhodne rozdelená a usporiadaná. Niektoré informácie sú roztratené po knihe.
Čaj - Pruvodce pro znalce (Jane Pettigrew, Slovart, 2001 (1997/1998))
Nedávno som si požičal od kamarátky českú verziu (skoršie vydanie) knižky od J. Pettigrew. Obsah je veľmi podobný ale grafická úprava je úplne odlišná. Veľmi pozitívne hodnotím štýl fotografií suchý / mokrý / nálev ktoré dopĺňajúcich pokec o jednotlivých čajoch, škoda, že nie je všeobecne rozšírený aj v kvalitnejších (odbornejších) publikáciach.
Povídání o čaji (Jozef Augustín, Fontána, 2001)
Mal som požičané ale nevlastním a ani moc nemusím... jedine ak doplniť do zbierky. Obsahuje zaujímavé informácie o pestovaní a chémii čaju, spôsoboch prípravy a receptoch. Interview s osobnosťami na tému čaj túto knihu v mojich očiach vyslovene zhadzuje ;-) no stále je to jedna z tých lepších.
V zbierke mi chýbajú knihy (sú asi 3, hlavne Čadó - Japonská cesta čaje
(Sóšicu Sen), Cesta čaje, mysl čaje) o japonskom čaji a čajovom obrade pretože som sa zatiaľ neodhodlal do nich investovať keďže so samotným čajom až tak nesúvisia...
Z ostatných knižiek mi chýbajú tie dve zelené (Rádce milovníka (zeleného) čaje) a ďalšie „bio-zdravovedné“ publikácie, Čajové minimum (Kocman), staré klasiky ako Kniha o čaji (Kakuzó Okakura) a Klasická kniha o čaji (Lu Jü), a pidiknižočka Ostrov čaje (S., Z. a M. Thomovi). Okrem posledne menovanej mi pravdupovediac zas až tak nechýbajú.
Aká je vaša naj knižka o čaji?
Máte nejaké dobré knihy napr. v angličtine alebo nemčine? Odporučte.
Čítate v čínštine a európske knihy sú podľa vás samé žvásty a bludy? Napíšte svoj názor...
- Zápisník uživatele makaky
- Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.


Klasickou knihu o čaji (Lu
Klasickou knihu o čaji (Lu Jü) jsem dostal od přítelkyně, hodně těžko se hledá někdo, kdo by ji dál šířil...
------------------------------
s úctou a přátelským pozdravem
-|| T¤m@$ Ķ£¤ųđą ||-
Dík za typ na knihu Ostrov
Dík za typ na knihu Ostrov čaje.
Tu je zoznam kníh, ktoré mám. Ak viete o niektorej, čo mi chýba, dajte mi prosím vedieť.
antológia - Čajová zastavení (Česko-čínská společnost, 1998)
Arcimovičová, Jana - Vúně čaje (Start, 2000)
Augustín, Jozef - Povídáni o čaji (Fontána, 2000)
Chow, Kit - Všechny čaje číny (DharmaGaia, 1998)
Ju, Lu - Klasická kniha o čaji (DharmaGaia, 2002)
Kundera, Milan - Piju čaj (Atlanitis, 2003)
Sen, Sóšicu - Cesta čaje, mysl čaje (Imprima, 1991)
Thomovi, Soňa, Zdeněk, Michal - Příběh čaje (Argo, 2002)
Valter, Karel - Vše o čaji pro čajomily (Granit, 2004)
Richard, F.H. - Čado (CAD Press, 1994)
Pratt, Norwood James - Rádce milovníka čaje (Pragma, 2000)
Rosen, Diana - Rádce milovníka zeleného čaje (Pragma, 2000)
Pettigrew, Jane - Čaj - prúvodce pro znalce (Slovart, 2001)
Kocman, J.H. - Čajové minimum (Sursum, 2000)
Oppliger, Peter - Nová kniha o zeleném čaji (Pragma, 2000)
Samsa, Jiří - Milec čaje (Dobrý čaj, 2009)
Wachendorf, Viola von - Čaj (Slovart, 2008)
Norman, Jill - Čaje a byliny (Slovart, 2004)
Sóšicu Sen - Čado (Pragma, 2004)
Wu, Li - Pchu-er (EB, 2003)
Lubeck, Walter - Zelený čaj (Fontána, 2007)
Pro ty, co by pátrali po
Pro ty, co by pátrali po knize Samsa, Jiří - Milec čaje (Dobrý čaj, 2009) tak autorem je Šimsa Jiří a ne Samsa.
"Cesta čaje, mysl čaje"
"Cesta čaje, mysl čaje" (Sóšicu Sen) je významné čiastočne poetické a čiastočne historické dielo, ktoré ponúka krátky ale perfektný náhľad do japonskej čajovej kultúry. Okrem toho som listoval publikáciu "Vše o čaji pro čajomily" ale to encyklopedické pojatie ma odradilo. Mám rád prirodzené a jednoduché veci, napriek tomu dokonalé, mám rád Cestu čaje (...a "Čado") :-)
Dobrý den, nevíte zda
Dobrý den, nevíte zda tato knížka od Kakuzo Okakury http://www.valentinska.cz/index.php?lang=CZ&idvyrb=153466&akc=detail je stejného obsahu a stejného překladu jako vyšlo v nakladatelství Brody ? Má někdo toto staré vydání ? Přijde mi že je to dost raritní . Doufám že když jsem se takto veřejně zeptal, že mi tu knížku hnedka někdo nevyfoukne. Kdyžtak ještě jestli jí někdo má, napište mi prosím zda jsou v ní obrázky nebo jen text.
Moc děkuju, Luboš
rozhodně cesta čaje, mysl
rozhodně cesta čaje, mysl čaje a karel walter s jeho již 6. vydáním odborné knihy o čaji je pro čajovníky zatraceně potřebné čtení :)
k Lubošovi - bohužel ti nedovedu odpověďet :/
Ten Valter je celkem mimo,
Ten Valter je celkem mimo, bych řekl...Cesta čaje je super, vo tom žádná...
Walter že je mimo??
Walter že je mimo?? Můžeš se trochu rozepsat jak jsi k tomuto závěru došel?
Pan Prachař se k této
Pan Prachař se k této knize vyjadřuje opravdu nepříliš lichotivě, slušně řečeno ...
http://longfeng.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=46:nazor...
Někteří "kritici" či
Někteří "kritici" či "znalci" by měli nejdříve napsat něco sami a pak srážet díla druhých. Zajímalo by mě co o čaji věděl tenhle pan když vyšlo první vydání Waltrovy knihy o čaji. Každá odborná kniha má mouchy ale jak jsem psal, nejlepší kritikou je napsat něco lepšího. Určitě by to přispělo zájemcům o čaj více.
luboš
Prachař, Prachař...co mi
Prachař, Prachař...co mi jen to jméno říká? Takže ty soudíš dle názoru jiného? Myslím, že by jsi si měl sám onu Waltrovu nihu projít, natož ono nejnovější 6. doplněné vydání.
Omlouvám se, nechci
Omlouvám se, nechci rozpoutávat nějakou hádku, jen jsem chtěl poukázat na psanou podloženou kritiku knihy, názor si každý může udělat sám, doporučuji první číst a pak soudit. Pan Prachař je provozovatelem obchodu longfeng.cz, má myslím co říct. Ale jak jsem psal, názor si každý udělá sám :-)
Ano Long Feng....Nejednou
Ano Long Feng....Nejednou jsem od něj objednával. Možná jde o to že pan Walter se ve své knize příliš nevěnuje čajům PuErh, což je velká škoda. Sám se o tom zmiňuje a ve své 6. rozšířené knize se to snažil i napravit. To možná mohlo některým dost vadit, protože PuErhy hrají mezi čaji notnou část osazenstva.
Doporučuji přečíst si tu
Doporučuji přečíst si tu recenzi na LongFeng.
Ono totiž nejde jen o ten PuErh.
Moc díky, neva, on tu knihu
Moc díky, neva, on tu knihu stejně někdo pak koupil...
No upřímně sám jsem měl
No upřímně sám jsem měl na ní zálusk ale jak ses zmínil, tak jsem se nedovolil:)
Já tu knihu mám. Má
Já tu knihu mám. Má vydání první a rád se k ní nostalgicky vracím.
V době kdy jsem ji dostal k vánocům to bylo vážně zajímavé dílko. Informace o čaji a z čajového světa k nám přicházely neuvěřitelně pomalu a tahle kniha byl svým způsobem průlom. Rozhodně pro nás laiky, protože čajovníci snad měli tehdy trochu navrch.
Problém ovšem je, že toto dílo je poplatné své době a tím i zůstalo. Další vydání, bohužel, s novými informacemi a poznatky příliš nepracují. A je to škoda.
Ačkoli ( a přestože) jsem žádnou knihu o čaji nenapsal, mám jako čtenář výsostné právo kritiky, v tom se, Melechaji, mýlíš.
Pan Valter měl možnost knihu opravit a přizpůsobit dnešku. Neudělal to a proto jeho kniha obsahuje ředu nepřesných a nepravdiných informací.
Možná je to spíš o
Možná je to spíš o etice obchodníka s čajem a jak je ta kritika sepsaná, než o právu. Ono je lehčí kritizovat ostatní než sám něco napsat, a proto mi prostě slova jako tato "kniha prostě špatná" , či hodnocení pana Waltera a jeho znalostí, v závěru knihy, připadají od člověka, jež sám o čaji nepublikuje a útržkovitou "encyklopedii" ze svého webu stáhl, trochu nefér. Pamatuji se že nějaká debata na toto téma už byla a i kdysi snad tento pán o vlastní knize mluvil, určitě nebudu sám kdo si rád přečte knihu perfektní. Určitě si český trh žádá a zaslouží dílo od znalce. Neříkej mi Stane, že by jsi to neocenil ? Třeba si tímto jen připravuje pole pro knihu vlastní, to by bylo skvělé ! (ač mírně řečeno neetické). Knihy o čaji mám snad všechny české a mnoho zahraničních, obecně mám knihy moc rád, rád si přečtu i recenze, ale prostě všechno má své meze. Určitě ta kniha má své nedostatky, ale pořád nevim o žádné další knize která by se čajem zaobírala na tak široké úrovni. Mám spoustu mnohem horších knih co u nás vyšly..
Ale ak by si si ten článok
Ale ak by si si ten článok prečítal, nikde sa tam nepíše len "kniha prostě špatná", ale je tam konkrétne napísané, čo je na tej knihe zlé (viď konkrétny názor na popis Lapsang Souchong).
A mimochodom, argument "je lehčí kritizovat ostatní než sám něco napsat" - nikdy som nezniesol ani jedno vajce a napriek tomu si dovolím hodnotiť, ktoré vajce je dobré a ktoré skazené.
Já teď nevím o co
Já teď nevím o co vlastně jde.
Já jsem tu nediskutoval o tom co kdo publikuje, co kdo stáhl a útržkovitě na svém webu napsal.
Že jsem knihu v její době odceníl, jsem napsal! Že je mnoho horších, ale jistě!!
Že je špatná, chceš li to slyšet naplno, tak je ! Je špatná, protože dnes je k dispozici mnoho informací, které tato kniha ignoruje a s nimi se rozchází.
Ahoj, tiez sa snazim v nasej
Ahoj,
tiez sa snazim v nasej cajovni o ucelenu zbierku ceskych knih o caji. Co mi pride ze ti chyba je knizka "Cajovnik cinsky". Je podla mna velmi zaujimave, ze vobec v cechach vysla odborna botanicka knizka zrovna o cajovniku, ktory sa tu prilis pestovat neda. Navyse je to pomerne zaujimave citanie na rozsirenie obzorov. A informacie v knizke sa s ostatnymi knihami prakticky neprekryvaju.
Ad Stan: Musim si zastat svoju srdcovu knihu "Vse o caji", podla mna rozhodne nie je spatna. Na to ze sa snazi obsiahnut tak ohromnu temu ako je caj, je podla mna velmi dobra. Zo vsetkych kritik tejto knizky ktore som precital povazujem za jedinu vaznu chybu neautenticky long jing, ktory spoznal p. Prachar. Zvysok kritiky typu "fermentacia miesto oxidacie" a "obchodne nazvy" mi pride ako nazvoslovie, ktore si autor stanovil, na zaciatku knizky ho vysvetlil a konzistentne pouzil. Objavil si snad viac chyb o ktorych neviem?
Já jsem spíš zaměřený
Já jsem spíš zaměřený na darjeeling a tak mi obsah i nového vydání prostě přijde velm dobré. Pokud se na nějaké fotce vyskytne neautentická Dračí studna, budiž to je špatné, ale řekl bych že je mnohem horší, když si názory prohlašující že kniha je špatná jako celek přečte začínající čajomil. Protože opravdu nevím k jaké knížce bych jej odkázal více aby si vůbec udělal předtavu o tom co čaj je. A v minulých vydáních byly-li tam třeba i odkazy na české prodejce a určité hodnocení nabízených čajů, tak to bylo opravdu velmi velmi pomocné. A proto stále nasazuji na to, že odsoudí-li někdo knížku a (staví se do pozice většího znalce, může-li ze svého postu soudit úroveň pana Waltera a jeho znalostí), která je stále na českém trhu o čaji top - a i kdyby jednooký král mezi slepými - a může mít třeba i fotku neautentického kultivaru, což zaujme opravdu jen špičku ledovce čajomilů (nechci nic zlehčovat), tak by měl nabídnout něco lepšího. Také jsem rád, že se moji oblíbění prodejci darjeelingů jako pan Špimr a Klásek jsou, neuchylují k podobným prohlášením nebo příspěvkum, za profesionalitu jim moc díky. Lubos meleChaj
Na tom, co napsal pan
Na tom, co napsal pan Prachař nevidím nic neprofesionálního. Já osobně, právě jako začínající čajomil, to vnímám velmi pozitivně, protože vím, že až si knihu koupím (ano, koupím si jí i přesto že jsem četl tuto kritiku), mám si na v článku zmiňované věci dávat pozor. To je pro mne VELMI přínosné.
Naproti tomu neautentické fotografie a popisy považuji za velký mínus, protože pak může dojít k tomu, že koupím čaj, bude to padělek, ale budu si myslet že je autentický a může dojít ke zklamání. Takže asi jak se píše v komentáři výše - jednooký král :)
Tím však nechci nikoho a nic shazovat, práce s psaním knihy musela být ohromně těžká a jak jsem psal, přesto, že si budu dávat na některé věci pozor, tak si knihu koupím a udělám si pokud možno svůj názor.
Já nevím. Buď jsem to
Já nevím.
Buď jsem to napsal blbě, nebo to nejde číst.
Kniha pana Valtera má v mé knihovně čestné místo. Pravidelně se k ní vracím. Mám ji rád.
A není velmi dobrá.
Z pohledu dnešních informací je povrchní a nepřesná!
Souhlasím se Stanem.
Souhlasím se Stanem. Vzhledem k informacím, které se i u nás, natož v zahraničních publikacích či na webech dají najít, je i toto poslední přepracované vydání jemně řečeno nepřesné. Myslím, že recenze Z. Prachaře je sice kritická, ale věcná.
Encyklopedie čaje na je na webu stále dostupná, ale po registraci. Narozdíl od p. Valtra tu vítězí kvalita nad kvantitou. Myslím, že za Z. Prachaře víc, než jeho publikační činnost mluví čaje, které, k nám vozí a informace, které k nim poskytuje. A taky degustace, které pořádá. Pak už, bohužel, na sepisování knih nezbývá moc času.
Ahoj, ako sa da prosim
Ahoj, ako sa da prosim dostat k encyklopedii caje? Na longfengu som registrovany, ale v sekcii clanky vidim iba 3 kusy.
Byla na starém webu.
Byla na starém webu.
To ale píšete z pohledu
To ale píšete z pohledu čajového profesionála či člověk jež se čajem dlouho zabývá. Já si nedovedu představit že člověka jež se mne zeptá na nějaké informace o čaji, odkážu na internet. Či na zahraniční publikaci. Hledat na webech nebo v zahraničních zdrojích může člověk, který už nějaké základy má a může na nich stavět. To je třeba příprava čaje, skladování čaje a mnoho informací jimiž je pro mne Valterova kniha originální. Pokud si někdo přečtě Příběh čaje, Všechny čaje Číny a tuto Valterovu publikaci, tak bych jej odkázal do chaozu internetu či odbornou publikaci na nějaké konkrétní téma. Ale podle mě ten člověk pořád nebude řešit chyby jež ta kniha má. A proto trvám na tom že svůj účel plní velmi dobře a taktéž na tom, že dokáže-li někdo v českém jazyce pro českého čtenáře sepsat něco podobného v plné dokonalosti, pak může hodnotit tuto zásadní knihu české čajové literatury.
Já bych s aldou také
Já bych s aldou také souhlasil. Ta kniha je dnes zastaralá.
Když jsem začínal někdy deset let zpět pít čaje, kniha pana Valtera mi byla neocenitelným pomocníkem. O tom žádná. Dodnes bych na ni začínající čajomily také odkázal. O tom taky žádná. Právě z důvodu chybějící lepší literatury v češtině /nebo alespoň žádnou lepší neznám/.
Ale taky bych ho upozornil, že to dělám spíše jako nutné zlo, aby to bral spíše jako laický a nepřesný výklad, spíš aby si rozšířil obzory, než aby uvedená fakta přebíral jako dogmata. Protoža ta kniha nevypráví, ona se snaží učit a autor působí /tedy na mně, ne obsahem, ale použitou formou/ jako velký odborník, části knihy na mne pak působí skoro až akademicky. Tak by nebylo na škodu, kdyby trošku aktualizovala osnovy ;-)
Třeba se jednou místní čajomilstvo přestane dohadovat kterému fotbalovému týmu fandí a pak se třeba i začnou nějaké nové zdroje informací objevovat. V té atmosféře, která dnes /alespoň na vlnách českého internetového čajového moře/ panuje bych taky zrovna motivovaný ke sdílení informací nebyl :-/. Snad se z toho jednou vyhrabeme.
+ 1 pro Váš názor.
+ 1 pro Váš názor.
Prostě ať má chyby jaké
Prostě ať má chyby jaké chce, tak pro začátečníky myslim si špatná neni, proto se s tim nesouhlasim. A nemůžu po někom kdo do dneška pil pytlíkový čaj chtít aby si koupil sebelepší čaje protože si myslim že na něj mluvit, jak píšete, nebudou. Ale jestli ty čaje mluví takse samozřejmě omlouvám. Ale stejně mu neřeknou základní info potřebné pro začátek, co kniha pana Valtera.
Souhlasím s melechajem -
Souhlasím s melechajem - těžko odkázat na weby a pokud ano, pak to na mě působí divně. Celá ta "elektronická" mánie začíná být trochu na obtíž, rád zasednu k čaji nad Klasickou knihou o čaji od mistra Lu Yu, rád se vracím ke knize pana Valtera, byť jak psal joda - na něco mám svůj názor. I kdyby tomu začínající čajomil do písmene uvěřil, pak se alespoň naučí a dokáže rozeznat ty chyby, které vidíme nyní my. A to je podle mě dobře, známka postupu, osobního rozvoje.
Diskuze se směruje opět jiným směrem, začínají se tu předhazovat kvality jednotlivců a jejich sortiment - podle mě zde zcela zcestné informace. Na to jde pokračovat i negativní kritikou těchto nehctěných účastníků a to nejde...zase se tu rozjede ten virtuální cirkus.
Nechť každý čerpá informace od svých oblíbených zdrojů, za sebe velice doporučuji knihu pana Karla Valtera jako prvotní zdroj informací.
Téměř všichni tvrdí, že e-čajovna je mrtvá, nepřispívejme k tomuto dojmu. Prosím již jen příspěvky k tématu, nebo soukromou debatu.
------------------------------
s úctou a přátelským pozdravem
-|| T¤m@$ Ķ£¤ųđą ||-
Ráda bych doplnila svůj
Ráda bych doplnila svůj příspěvěk, byl tu bohužel pochopen jinak. Pokud bych někoho odkázala na webové zdroje, tak samozřejmě na konkrétní a pro mě důvěryhodné a s ohledem na "pokročilost" konkrétního čajomila.
Překvapuje mě Mechatroniku, že Vám elektronická mánie začíná být na obtíž, když tak rád nakupujete na zahraničních e-shopech a jejich informace využíváte.
Knížka na jedné straně působí až akademicky, ale na straně druhé je tu dost subjektivních názorů p. Valtera, které už jsou zastaralé. Na to má samozřejmě právo. A ostatní mají právo se k tomu vyjadřovat, přestože žádnou knížku o čaji nevydali. Ale zase, dle mého názoru, úroveň zdejšího čajovnictví posunuli nejen teoreticky, ale i prakticky. A to s tématem souvisí, ikdyž poněkud v širším záběru.
ps: jinak bez výhrad souhlasím s názorem Stana a Benkiho.
Odpověď PM, myslím si,
Odpověď PM, myslím si, že Vaše zpráva nebyla nutná...minimálně nerespektujete mé přání za klidnou nezaplevelenou diskuzi...
------------------------------
s úctou a přátelským pozdravem
-|| T¤m@$ Ķ£¤ųđą ||-
Omlouvám se za nepřesnou
Omlouvám se za nepřesnou informaci, Encyklopedie čaje už není dostupná po registraci.
Jakou lepší knihu než
Jakou lepší knihu než Vše o čaji by jste teda začátečníkům doporučili?
To je tam těch nesrovnalostí tolik, nebo jen pár?
Na zorientovanie na čajovej
Na zorientovanie na čajovej scéne lepšiu knihu nepoznám. Skutočných chýb je tam len pár (podľa recenzí čo som videl, ja nie som dosť kvalifikovaný aby som to mohol posúdiť sám).
Na príjemné čítanie o čaji je asi najlepší Příběh čaje, to je proste veldielo.
Zaregistrujte se na
Zaregistrujte se na longfeng.cz (bohužel tato kritika stejně jako další články není přístupná neregistrovaným) a posuďte sám. Některé z chyb jsou pro mne zcela neodpustitelné, jiné jsem ochoten přejít. Je ale důležité vědět, v čem se knize věřit dá a co je lepší hledat jinde.
Tak to je dost těžká
Tak to je dost těžká otázka.
Asi bych doporučil úplně všechny. :-)
Taktéž nevidím problém v odkázání "nováčka" na internet. Poslední dobu jsem se snažil to trochu mapovat a blogů i stránek je skutečně mnoho. A angličtina dnes snad není zásadní problém.
U cizojazyčných publikací vidím problém spíš v jejich relativní nedostupnosti.
A možná ještě jedno doporučení bych si dovolil přidat.
Totiž používat vlastní hlavu a přemýšlet.
To je přesné:-)
To je přesné:-)
Že je tu soupis knih o
Že je tu soupis knih o čaji. Že se tu vede nějaká polemika o kvalitě knihy pana Valtera je taky fajn. Ale že se to řeší už skoro ve třiceti příspěvcích podle mě tak fajn není. A proto si jdu udělat nějaký dobrý čaj, protože - a to bych poradil jakémukoli začátečníkovi - pro pochopení a ocenění čaje je lepší čaj pít, než číst.
Máte naprostou pravdu.
Máte naprostou pravdu.
http://teamasters.blogspot.co
http://teamasters.blogspot.com/2011/11/wu-yi-tea-documentary.html - není to knížka, ale série dokumentů o horách WU YI v angličtině do čínské státní televize.
a neméně zajímavý odkaz ze stejného přízpěvku v blogu si rozhodně též nezaslouží přehlédnutí (tohle už knížka je!) - http://books.google.com/ebooks/reader?id=BC4hAAAAMAAJ&printsec=frontcove...
Jé, díky moc! To druhé
Jé, díky moc! To druhé jsem neznal a vypadá to pěkně :)
Taky doplním - docela rád čítávám http://teaurchin.blogspot.com/
-hodně povídání o zpracování, různých čajově podstatných místech atd.
Jakub Tomek
teaurchin jsem zase neznal
teaurchin jsem zase neznal já, určitě si projdu, též díky! :-)
To je to o čem jsem mluvil
To je to o čem jsem mluvil minulý týden. :-)
S